tiistai 23. huhtikuuta 2013

Ratikkamuseo-tehtävän oikeat vastaukset

Ennen tapahtumaa annoimme teille ratikka-aiheisen pähkinän purtavaksi. SuperSupessa mukana olleet ja tällä välillä ratikkamuseossa vierailleet jo tietävätkin oikeat vastaukset. Tässä ne tulevat nyt myös teille lukijoille.

Uuden raitiovaunun kuva on lainattu täältä.


Aikaisemmassa kirjoituksessa (täällä) kysyimme mitä asiavirheitä raitiovaunujen historiaa käsittelevästä tekstistä löytyi. Oikeat vastaukset ovat lihavoituna alla olevassa tekstissä:

"Ensimmäiset ratikat otettiin käyttöön 1800-luvun lopussa. Ensimmäiset hevosvetoiset vaunut eli diligenssit olivat ensimmäinen joukkoliikenteen muoto Helsingissä. Ensimmäinen säännöllinen reitti kulki Kaivopuistosta Töölöön. Ensimmäiset hevosratikat tulivat Helsingin katukuvaan vuonna 1891. Ratikka oli melkein kuusi metriä pitkä ja istumapaikkoja oli vain 14 kappaletta. Hevosratikoita oli aina 1930-luvulle saakka, mutta jo 1920-luvulla käyttöön tuli sähköllä toimivia raitiovaunuja. Näihin raitiovaunuihin sai avoperävaunuja kiinni ja niissä mahtui istumaan jopa 34 ihmistä kerrallaan. Raitiovaunujen huikea suosio 1940-luvulla johtui siitä ,että sota-aikana bensiiniä ei ollut saatavissa ja bussiliikenne lakkasi kokonaan. Uuden uhkan esittivät henkilöautot 1960-luvulla. Helsinki päätti kuitenkin pitää raitiovaunuliikenteen yllä ja hankki huimasti uutta kalustoa. 1970-luvulla liikennelaitos halusi muuttaa ratikoiden  värityksen oranssi-harmaiksi, Helsinki-seuran aloitteesta liikennelaitos palautti 1980-luvulla perinteiset värit nivelratikoihin. Tänä päivänä raitiovaunut ovat suuressa suosiossa ja ne ovat energian kulutuksen ja ympäristön kannalta paljon parempia kuin bussit ja henkilöautot. "

Oliko tehtävä vaikea vai helppo? SuperSupe ainakin oppi paljon uutta raitiovaunuista. Ehkä ratikkamuseosta voisi tehdä jutun vielä vaikkapa lippukunnan omaan lehteen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ovat tervetulleita ja toivottuja. Huomioithan kuitenkin kommenteissa hyvät tavat ja tapahtuman kohderyhmän. :)