Uuden raitiovaunun kuva on lainattu täältä. |
Aikaisemmassa kirjoituksessa (täällä) kysyimme mitä asiavirheitä raitiovaunujen historiaa käsittelevästä tekstistä löytyi. Oikeat vastaukset ovat lihavoituna alla olevassa tekstissä:
"Ensimmäiset ratikat otettiin käyttöön 1800-luvun lopussa. Ensimmäiset hevosvetoiset vaunut
eli diligenssit olivat
ensimmäinen joukkoliikenteen muoto Helsingissä. Ensimmäinen säännöllinen reitti
kulki Kaivopuistosta Töölöön.
Ensimmäiset
hevosratikat tulivat Helsingin katukuvaan vuonna 1891. Ratikka oli melkein kuusi metriä pitkä ja istumapaikkoja oli vain
14 kappaletta. Hevosratikoita
oli aina 1930-luvulle saakka,
mutta jo 1920-luvulla käyttöön tuli sähköllä toimivia raitiovaunuja. Näihin
raitiovaunuihin sai avoperävaunuja kiinni ja niissä mahtui istumaan jopa
34 ihmistä kerrallaan. Raitiovaunujen huikea suosio 1940-luvulla
johtui siitä ,että sota-aikana bensiiniä ei ollut saatavissa ja bussiliikenne
lakkasi kokonaan. Uuden uhkan esittivät henkilöautot 1960-luvulla.
Helsinki päätti kuitenkin pitää raitiovaunuliikenteen yllä ja hankki huimasti
uutta kalustoa. 1970-luvulla liikennelaitos halusi muuttaa ratikoiden värityksen oranssi-harmaiksi, Helsinki-seuran
aloitteesta liikennelaitos palautti 1980-luvulla perinteiset värit
nivelratikoihin. Tänä päivänä raitiovaunut ovat suuressa suosiossa ja ne ovat
energian kulutuksen ja ympäristön kannalta paljon parempia kuin bussit ja
henkilöautot.
"
Oliko tehtävä vaikea vai helppo? SuperSupe ainakin oppi paljon uutta raitiovaunuista. Ehkä ratikkamuseosta voisi tehdä jutun vielä vaikkapa lippukunnan omaan lehteen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ovat tervetulleita ja toivottuja. Huomioithan kuitenkin kommenteissa hyvät tavat ja tapahtuman kohderyhmän. :)